Bilietai
Kalendorius
Kalendorius
**
P A T K P Š S

Mirgos Gražinytės-Tylos diriguojamo LNSO atliekama Čiurlionio muzika pasklis po pasaulį

Naujienos

Jau šią savaitę, balandžio 19 ir 20 dienomis, seniausia ir bene žymiausia įrašų kompanija „Deutsche Grammophon“ kanalu „Stage+“ transliuos Nacionalinėje filharmonijoje įrašytą koncertą „Čiurlionio kodas II“. Koncertas, kuriame viena iškiliausių pasaulyje dirigenčių Mirga Gražinytė-Tyla dirigavo Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui ir „Trio Agora“, vyko kovo 15-ąją. Jo transliacija per „Stage+“ – svarbus įvykis, nes tai pirmasis Lietuvos orkestro vaizdo įrašo rodymas šiuo kanalu.

Koncerte, kurio įrašus darė JAV ir Europoje tituluotų garso režisierių Aleksandros ir Viliaus Kerų kompanija „Baltic Mobile Recordings“, skambėjo su genialiuoju Mikalojumi Konstantinu Čiurlioniu, kurio 150-ąsias gimimo metines minime, vienaip ar kitaip susiję kūriniai: XX a. anglų muzikos klasiko Benjamino Britteno „Keturi jūros interliudai“ („Four Sea Interludes“) iš sėkmę ir pripažinimą jam atnešusios operos „Piteris Graimsas“, kanadiečių ir amerikiečių kompozitoriaus Joelo Hoffmano „Autoportretas su Čiurlioniu“ („Self Portrait with Čiurlionis“), sukurtas specialiai ansambliui „Trio Agora“ (klarnetininkui Žilvinui Brazauskui, violončelininkei Nataniai Hoffman ir pianistui Robertui Lozinskiui) ir paties Čiurlionio simfoninė poema „Jūra“. Pastarasis kūrinys daug kam skambėjo ypatingai ir naujai.

„Mirga Gražinytė-Tyla, tariantis dėl šio koncerto programos, pirmiausia pareiškė norą diriguoti „Jūrą“ ir pasirinko pirmąją, paties Čiurlionio kurtą simfoninės poemos versiją, tad šįkart nebuvo visų mūsų ausiai įprastų po kompozitoriaus mirties padarytų įrašų ir pakeitimų“, – pasakoja šį koncertą surengusios Lietuvos nacionalinės filharmonijos generalinė direktorė Rūta Prusevičienė.

Simfoninę poemą „Jūra“ ir kai kuriuos kitus M. K. Čiurlionio rankraščius yra rekonstravęs graikų muzikologas ir kompozitorius dr. Charis Efthimiou, prieš aštuonerius metus atvykęs į Lietuvą ir susidomėjęs mūsų klasiko kūryba. Tokią – jo rekonstruotą, be jokių kupiūrų, kokią parašė Čiurlionis, – „Jūros“ partitūrą ir pasirinko Mirga Gražinytė-Tyla.

„Didžiulė laimė, kad prie unikalios partitūros prisilietė tokia talentinga ir jautri dirigentė Gražinytė-Tyla. Neabejoju, kad didžiulę dalį įspūdžio sudarė ir jos girdėjimas, perskaitymas, pajauta. Sakyčiau, orkestrą, o ir klausytojus, ji pakylėjo iki kažko sakralaus ir kartu leido patirti paprastą, žemišką, nuoseklią, profesionalią kelionę originalios partitūros pažinimo link“, – po koncerto „7md“ rašė muzikologė Laimutė Ligeikaitė.

Didelę melomanų auditoriją aprėpiančio „Stage+“ kanalo transliacijoje žiūrovai ne tik mėgausis Vilniuje atlikta garsiausio lietuvių kompozitoriaus muzika. Ją paįvairins Gražinių šeimos interviu, virtęs įdomia žinomų muzikų diskusija apie M. K. Čiurlionį, jo kūrybą ir reikšmę. Pokalbyje dalyvavo maestra Mirga Gražinytė-Tyla, jos sesuo, tarptautinį pripažinimą pelniusi pianistė Onutė Gražinytė ir muzikių tėtis, žinomas choro dirigentas Romualdas Gražinis.

„Kuo šiandien aktualus Čiurlionis? Apie jį galima sakyti tą patį, ką apie visus genijus: apie svarbius dalykus jie kalba savitai, paprastai ir giliai“, – sakė Gražinytė-Tyla, Čiurlionio muziką diriguojanti ne tik Lietuvoje.

Čiurlionio ir jo muzika paremtų kūrinių sklaida pasaulyje tikrai nesustos. Netrukus „Deutsche Grammophone“ turėtų išleisti M. K. Čiurlionio muzikos vinilinę plokštelę. „Baltic Mobile Recordings“ jau yra parengę ne tik kovą Filharmonijoje skambėjusios „Jūros“ įrašą, bet ir Romualdo Gražinio sutartines, keletą Čiurlionio preliudų, atliekamų Onutės Gražinytės, ir „Radio France“ filharmonijos orkestro, diriguojant Mirgai Gražinytei-Tylai, įrašytą simfoninę poemą „Miške“.

LNF inf.